Dlaczego opony czasem hałasują?
Podczas prowadzenia auta do kierowcy docierają różne dźwięki. Ich intensywność zależy od szczelności samochodu, jednak są takie odgłosy, których nie da się wyeliminować. Jednym ze źródeł hałasu, który towarzyszy kierowcy przez całą podróż, jest dźwięk wydawany przez opony. Najczęstszą tego przyczyną jest rodzaj nawierzchni, po której porusza się samochód. Nierówności na drodze powodują, że poziom hałasu się zwiększa, a opony wydają nieprzyjemne dla ucha dźwięki. W przypadku, gdy jest to jedyna przyczyna hałasu, intensywność dźwięku się zmienia i podczas jazdy opony słychać raz głośniej, a raz ciszej. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy niezależnie od rodzaju nawierzchni, do kierowcy dociera taki sam poziom hałasu. Co wówczas może być tego przyczyną? Sprawdź, dlaczego opony hałasują.
Co wpływa na dźwięki wydawane przez opony?
Już przy zakupie opon warto zwrócić uwagę na etykietę, na której producent zawiera informację o tym, jaki poziom hałasu emituje opona. Dzięki temu jeszcze przed wymianą opon można się dowiedzieć, jak intensywne dźwięki mogą docierać do ucha kierowcy w czasie jazdy. Należy jednak przy tym pamiętać, że wartość ta dotyczy jazdy w warunkach testowych oraz odnosi się do poziomu hałasu mierzonego z zewnątrz, a nie wewnątrz auta. Tym samym trzeba liczyć się z tym, że wiele zależy od szczelności auta, czyli tego, ile dźwięków z zewnątrz dotrze do ucha kierowcy. Ponadto inne dźwięki wydają opony nowe, a jeszcze inne emitują te, które regularnie się zużywają podczas jazdy. Często przyczyną hałasu jest więc eksploatacja opon. W tym kontekście największe znaczenie ma poziom ciśnienia w ogumieniu.
Zbyt niski poziom ciśnienia w oponie może prowadzić do powstawania nieprzyjemnych dźwięków np. na skutek tarcia opon o nawierzchnię. Wśród innych przyczyn, które odpowiadają za hałaśliwe dźwięki opon, wymienia się wszelkiego rodzaju uszkodzenia takie jak np. przebicie opony. Jeszcze innym powodem, który wpływa na dźwięki wydawane przez opony, jest nierównomierne ścieranie się bieżnika, prowadzące do tzw. wyząbkowania opon. Ząbkowanie dotyczy ogumienia na tylnej osi w autach z przednim napędem, gdzie przednie opony skręcają i przyspieszają, a tylne są ciągnięte, przez co zużywa się wyłącznie środek bieżnika. Efektem tego jest uciążliwy hałas, który słyszy kierowca. I choć ząbkowanie nie jest niebezpieczne, przeszkadza podczas jazdy, dlatego w takiej sytuacji warto wybrać się do serwisu.