Jakie powinno być maksymalne ciśnienie w oponach?

Korzystając z samochodu powinniśmy nie tylko pilnować ilości płynów eksploatacyjnych w aucie, takich jak poziom oleju, płynu chłodniczego czy do spryskiwaczy, ale także ciśnienia w oponach. Jest to niezwykle istota kwestia, która wpływa zarówno na komfort jazdy, jak i poziom naszego bezpieczeństwa. Jak i kiedy trzeba kontrolować poziom ciśnienia w oponach?

Czy ciśnienie w oponach jest stałe?

Wydawać by się mogło, że raz wyrównane ciśnienie w oponach do poziomu ciśnienia w nich (na podstawie wewnętrznej tabliczce znajdującej się po wewnętrznej stronie drzwi) będzie stałe. Tymczasem z różnych powodów ono maleje. W 85% przypadków następuje ono samoczynnie, choć nie zawsze tak jest. Jedną z przyczyn może być uszkodzenie stopki opony (przestaje ona sztywno przylegać do felgi), drugą wykrzywienie felgi, czy też, wentyla lub rozszczelnieniu klejenia opony po jej przebiciu. Tu warto zapamiętać, że póki gwóźdź jest w oponie powietrze będzie uciekało z koła na tyle wolno, że powinno udać się, dojechać po pomoc do najbliższego serwisu aut.

Ciśnienie w oponach będzie się zmieniać w zależności od pory roku. Przy spadku temperatury spada także ciśnienie. Opona napompowana w 20 st. C do 2 barów przy 0 st. C będzie miała ciśnienie 1,8 bara.

Jak często trzeba pompować koła?

Zmierzyć ciśnienie w oponach można na stacjach benzynowych, w serwisie wulkanizacyjnym, ważne, aby czynność tę wykonywać po około 30 minutach od zakończenia jazdy, zawsze przed każdą dłuższą podróżą, a w codziennym użytkowaniu raz w miesiącu. Ciśnienie w rozgrzanej jazdą oponie może być wyższe nawet o 20% w stosunku do rzeczywistego ciśnienia panującego w kole spoczynkowym.

Opony zimowe przed dużymi mrozami warto dopompować o 0,2 bara w stosunku do wskazań letnich. Uniwersalną wartością ciśnienia spoczynkowego jest 2,2 bara, choć przy pełnym składzie (czterech pasażerach i kierowcy) oraz dodatkowo bagażu powinno ono wskazywać 2,4 na przodzie i 2,9 na tyle, a bywa, że nawet 3,1 bara.