Kiedy opona nie nadaje się do naprawy?

Od prawidłowego funkcjonowania opon zależy bezpieczeństwo użytkowania pojazdu. Dlatego tak istotny jest ich regularny przegląd. Nie wszystkie defekty nadają się jednak do naprawy, o czym przeczytasz w poniższym artykule.

W jakich sytuacjach konieczna jest wymiana opony?

Do naprawy opon istnieje niestety wiele przeciwwskazań. Wszystkie mają na względzie bezpieczeństwo użytkowania pojazdu. Wśród nich są:

  • zdarty bieżnik – wymiana konieczna jest bez względu na to, czy przetarcia znajdują się po jednej czy obu stronach opony,
  • uszkodzenia chemiczne – spowodowane działaniem substancji żrącej lub węglowodorów,
  • wybrzuszenie,
  • długość użytkowania – opona nie powinna podlegać eksploatacji dłużej niż 10 lat.

Jako doświadczony serwis opon w Krasnymstawie polecamy wymianę opon, które były już kilkukrotnie naprawiane. W samochodach osobowych granicą tolerancji jest 3-krotne uszkodzenie, a ciężarowych 4-krotne. Defekty powstałe wskutek niedopompowania również nie nadają się do renowacji.

Jak wygląda naprawa opony w samochodach ciężarowych?

Naprawa opon wielkogabarytowych wymaga przeprowadzenia wstępnej analizy. Specjalista sprawdza, czy nie występują deformacje, pęknięcia lub rozwarstwienia. Należy także określić, czy nie doszło do zmęczenia konstrukcji opony, do którego mogło dojść w trakcie jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem. Wadę tę charakteryzują bąble na ścianie bocznej oraz trzaski osnowy podczas pompowania koła – jeśli kierowca pojazdu je zauważy, powinien natychmiast spuścić z niego powietrze, gdyż może to grozić wybuchem. Wymiana opon w TIR-ach konieczna jest także przy zniekształceniach drutówki lub opasania. Naprawy opon wielkogabarytowych w zależności od defektów dokonuje się na zimno lub z użyciem wysokiej temperatury.